Tuesday, March 18, 2008

Syllabus of Entomology in National University of Malaysia, UKM

Bachelor of Science (Biology), National University of Malaysia (UKM)

Synopsis

STAB2213 Entomology

Insect is the most dominant animal group live on earth. This course will discuss the basic characteristics of insects, which include the morphology and life system of insects. The diversity of insect will be appreciated through its classification that takes into account the special characters of each group. The laboratory classes will gives the opportunity to students to learn how to identify certain species from each group or category. Field works on the other hand will help students to further understand insects’ habitat and how they live in there beside fulfilling the course requirement to each student to collect and identify insect specimens systematically.

STAB2213 Entomologi

Serangga merupakan satu kumpulan haiwan yang dominan di muka bumi. Kursus ini akan membincangkan ciri asas serangga yang meliputi aspek morfologi dan sistem hayat. Kepelbagaian serangga akan dihayati melalui pengelasan yang membincangkan

ciri-ciri khas daripada masing-masing kategori dalam pengelasan. Kelas amali memberi peluang kepada pelajar-pelajar mencerap beberapa contoh wakil daripada masing-masing kategori. Kerjalapangan harian membantu pelajar memahami habitat dan cara hidup serangga, di samping tugas pengumpulan spesimen serangga.

References:

Borror, D.J., Delong, D.M & Triplehorn, C.A. 1981. An introduction to the study of insects. 5th Edition. New York: Saunders College Publishing.

Chapman, R.F. 1982. The insects: structure and function. 3rd Edition. Cambridge: Harvard University Press.

Mohd. Salleh Mohd. Said. 1990. Pengumpulan, pengawetan dan pengelasan serangga. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mohd. Salleh Mohd. Said. 1992. Serangga dan manusia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Romoser, W.J. 1973. The science of entomology. New York: MacMillan Publishing Co.

Synopsis

Master Science of Entomology, National University of Malaysia
(UKM,Bangi)

STPD6014 Kaedah Penyelidikan

Kursus ini bertujuan memberi latar belakang dan teknik untuk menjalankan suatu penyelidikan. Prinsip penyelidikan: falsafah penyelidikan, pemikiran kritikal dan etika penyelidikan. Peranan penyelidik. Pengurusan penyelidikan: pengurusan masa dan perancangan penyelidikan. Peraturan dan perundangan: keselamatan, harta intelek. Pencarian maklumat. Reka bentuk eksperimen dan analisis data. Penyampaian hasil penyelidikan: penulisan kertas ilmiah dan tesis, penyebaran penyelidikan menerusi seminar, poster dan halaman sesawang. Perbincangan berkumpulan. Kaedah penyelidikan khusus dalam bidang masing-masing

References:

Bainbridge, D. 1998. Intellectual Property. Ed. Ke-3. London: Pitman.

Day, R.A., 1998. How to Write & Publish a Scientific Paper. Ed. Ke-5. Phoenix: Orxy Press.

Greenfield, T. 2001. Research Method for Postgraduates. Ed. Ke-2. London: An Arnold Publ.

Ismail Ahmad. 1996. Penulisan Saintifik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Palya, W.L. 2000. Research Methods Lecture Notes. Ed. Ke-5. Jacksonville, Alabama: Jacksonville State University.

STAP6083 Kaedah Termaju Penilaian Kepelbagaian Biologi

Kursus ini akan memberikan asas dan kemahiran penilaian kepelbagaian biologi pada peringkat genetik, spesies dan ekosistem. Konsep parameter kepelbagaian biologi akan dibincangkan. Penilaian kepelbagaian genetik melibatkan perbincangan isu-isu kepentingan kepelbagaian genetik di dalam pemuliharaan dan kaedah penilaian menggunakan teknik termaju seperti eletroforesis isoenzim dan DNA. Penilaian kepelbagaian spesies dibuat dengan memperkenalkan indeks-indeks kepelbagaian yang selalu digunakan dan kelemahan dan kebaikan sesuatu indeks. Kepelbagaian ekosistem dibincangkan kaedah-kaedah terkini seperti GIS dan RS akan didedahkan kepada pelajar.

References:

Alaric-Sample, V. (pnyt.). 1994. Remote sensing and GIS in ecosystem management Washington, D.C.: Island Press.

Hoft, M., Barik, S.K. & Lykke, A.M. 1999. Qualitative ethnobotany: Applications of multivariate and statistical analyses in ethnobotany. Paris: UNESCO.

Jongman, R.H.G., ter Braak, C.J.F. & van Tongeren, O.F.R. 1995. Data Analysis in Community and Landscape Ecology. Cambridge: Cambridge University Press.

Krebs, C.J. 1999. Ecological Methodology, Ed. Ke-2. Menlo Park, CA: Addison-Welsey Educational Publishers, Inc.

Morain, S. (pnyt.). 1998. GIS solutions in natural resource management London: OnWord Press.

STAB6613 Sistematik Serangga

Kursus ini bermula dengan pengenalan ‘sistematik’, sejarah perkembangan dan aktiviti sistematik termasuk sistematik serangga tempatan. Pelajar akan didedahkan kepada usaha meningkatkan pengetahuan taksonomi seperti mempelajari prinsip-prinsip dalam sistematik yang melibatkan pengelompokan, pengelasan dan tatanama mengikut Kod Antarabangsa Tatanama Zoologi (ICZN). Pelajar juga didedahkan dengan bidang-bidang yang berkaitan seperti evolusi, ekologi, etologi, biogeografi dan sebagainya. Dalam menghayati aktiviti sistematik, tiga aspek utama akan diberikan penekanan iaitu ciri morfologi, reproduktif dan molekul (DNA). Pengenalan dan penggunaan perisian seperti PAUP untuk membina suatu filogeni turut diaplikasikan. Latihan penulisan manuskrip taksonomi dan pembinaan filogeni suatu kumpulan serangga terpilih merupakan tugasan dalam kursus ini.

References:

Borror, D.J., Triplehorn, C.A. & Johnson, N.F. 1989. An Introduction to the Study of Insects.Philadelphia: Saunders College Publishing.

Mayr, E. & P.D. Ashlock. 1991. Principles of Systematics Zoology, Ed. ke-2. New York: McGraw-Hill, Inc.

Romoser, W.S. & Stoffolano, J.G. 1998. The Science of Entomology. Boston: WCB McGraw-Hill.

Swofford. D.L. 1991. PAUP: Phylogenetic Analysis Using Parsimony. Version 3.1. Illinois: Illinois Natural History Survey.

Wiley, E.O. 1981. Phylogenetics: the theory and practice of phylogenetic systematics. New York: John Wiley & Sons, Inc.

STAB6623 Ekologi Serangga

Kursus ini membincangkan tabiat dan peranan serangga dalam perspektif ekologi. Aspek-aspek ekologi serangga yang meliputi pertumbuhan, kemandirian, pembiakan, peranan perumah, faktor biotik dan abiotik, adaptasi, variasi genetik, sistem hidup dan pola taburan dilihat secara lazim dan juga dalam perspektif gunaan mutakhir. Konsep serangga dalam ekosistem, kepelbagaian dan struktur trofik, peranan sebagai pengurai, pendebunga, vektor serta dinamik dan kawal-atur populasi serangga juga dibincangkan. Aspek kepelbagaian dan pemuliharaan juga akan dibincangkan dengan memberi contoh kepada serangga yang bernilai tinggi dari sudut ekologi, ekonomi, perubatan dan aestetika termasuk spesies-spesies yang dilindungi.

References:

Huffaker, C.L. & Gutierrez, A.P. 1999. Ecological Entomology. Ed. Ke-2. New York: John Wiley & Sons.

Price, P.W. 1997. Insect Ecology. Ed. Ke-3. New York: John Wiley & Sons.

Samways, M.J. 1994. Insect Conservation Biology. London: Chapman & Hall.

Showalter, T.D. 2000. Insect ecology: an ecosystems approach. London:Academic Press.

Speight, M.R. & Wylie, F.R.. 2001. Insect pests in Tropical Forestry. London:CABI Publishing.

STAB6632 Morfologi dan Anatomi Serangga

Kursus ini membincang berbagai struktur luar dan dalam tubuh serangga serta fungsinya dari segi morfologi, anatomi, histologi dan fisiologi. Penekanan diberikan kepada yang menjadi asas dalam taksonomi dan fisiologi.serangga. Kaitan antara stuktur tubuh dengan fungsinya juga dihuraikan bagi menerangkan keupayaan serangga bermandiri dan beradaptasi di berbagai habitat sehingga serangga berjaya menjadi kelompok haiwan yang paling berbagai dalam kelompok haiwan. Perbincangan bukan sahaja tertumpu kepada fungsi struktur fizikal tetapi mencakupi fungsi bahan kimia serangga yang berkaitan dengan kejayaan mengawan, membiak, berkomunikasi dan pertahanan diri. Aspek fungsian merangkumi berbagai aspek, termasuklah biologi, lakuan serta ekologi serangga.

References:

Chapman, R.F. 1999. The insects: Structure and Function. Ed. ke-4. London:Cambridge University Press.

Snodgrass, R.E. 1993. Principles of Insect Morphology. New York:Cornell University Press.

Gordh, G. & Headrick, D.H. 2000. A Dictionary of Entomology. London:CABI Internatinal.

McGavin, G.C. 2001. Essential Entomology: Order by Order Introduction. London:Oxford University Press.

Gullan, P.J. & Cranston, P.S.. 1999. The insects: An outline of entomology. London:Blackwell Science.

STAB6643 Pengurusan Serangga Perosak

Kursus ini akan membincangkan prinsip-prinsip pengurusan serangga perosak secara bersepadu (PPB). Komponen-komponen penting dalam mempastikan kejayaan PPB seperti asas biologi, ekologi dan kelakuan serangga perosak, faktor-faktor abiotik dan biotik, jenis kerosakan, tahap kerosakan ekonomi, pemantauan, pensampelan, strategi dan taktik pengawalan yang lebih mesra alam terutamanya menggunakan agen-agen kawalan biologi (pemangsa, parasitoid, pathogen dan racun mikrobila) akan dibincangkan. Konsep pengurusan secara talian terus dan pembangunan model, melaksana, menganalisis program PPB dalam suasana sosial, politik, persekitaran dan faktor ekonomi yang terbatas. Perbincangan juga akan menyentuh perundangan tentang pembikinan, penggunaan dan penjualan racun perosak serta aspek-aspek kuarantin serangga. Pelajar-pelajar juga akan didedahkan kepada sumbangan teknik-teknik bioteknologi kepada kemajuan PPB. Di akhir kursus pelajar-pelajar dikehendaki membangunkan sistem pengurusan secara bersepadu untuk tiga spesies serangga perosak utama yang terkini.

References:

Croft, B. A. 1990. Arthropod Biological Control Agents and Pesticides. London:John Wiley & Sons, Inc.

Dent, D. 2000. Insect Pest Management. Ed. ke-2. London:CABI Interl.

Marshall, G. & Walters, D. 1994. Molecular Biology in Crop Protection. London:Chapman & Hall.

Olkowski, W., Daar, S. & Olkowski, H. 1993. Common-Sense Pest Control. Newtown: The Taunton Press.

Tanada, Y. & Kaya, H. K. 1993. Insect Pathology. San Diego: Academic Press, Inc.

STAB 6653 Fisiologi Serangga

Kursus ini akan membincangkan jasad lemak dan metabolismenya, pemakanan, respirasi, sistem edaran darah, kejadian elektrik dalam sel serangga, otot dan pergerakan, perkumuhan (garam dan keseimbangan air), sistem-sistem deria, sistem endokrin dan hormon, sistem endokrin dan perkembangan, intergumen, bersalit kulit, sistem pembiakan, sistem eksokrin, dan fungsi fisiologi koordinasi (struktur otak dan integrasi). Pelajar-pelajar juga akan didedahkan kepada pengetahuan dalam aspek-aspek molekul pembentukan kuning telor, pembentukan kitin, kerintangan serangga terhadap racun kimia dan juga mikrobial. Di akhir kursus pelajar-pelajar dikehendaki menyediakan satu kertas kerja yang bertajuk berkaitan dengan bidang fisiologi serangga.

References:

Blum, M. S. 1985. Fundamentals of Insect Physiology. New York: John Wiley and Sons Inc.

Kerkut, G.A. & Gilbert, L. I. 1985. Comprehensive Insect Physiology, Biochemistry and Pharmacology, Vol. 1 – 12. New York:Pergamon Press, Oxford,.

Marshall, G. & Walters, D. 1994. Molecular Biology in Crop Protection. London: Chapman & Hall.

Nation, J. L. 2002. Insect Physiology and Biochemistry. Boca Raton: CRC Press.

Roush, R. T & Tabashnik, B. E. 1994. Pesticide Resistance in Arthropods. London: Chapman and Hall.

STAB6663 Entomologi Perubatan dan Bandar

Kursus ini akan membincangkan aspek pengenalan dan pengelasan semua serangga yang mempunyai berkepentingan kesihatan (manusia dan haiwan domestik serta ternakan), penyebab kerosakan struktur bangunan, dan juga serangga perosak makanan, bahan simpanan dan lain-lain hartabenda. Pelajar-pelajar juga akan didedahkan kepada aspek-aspek biologi, ekologi dan kelakuan, dan juga pendekatan pengawalan yang terkini (pengurusan secara bersepadu) terutamanya dengan menggunakan kaedah-kaedah atau startegi yang lebih mesra alam, mudah, murah dan diterima ramai. Di samping itu aspek perundangan dan dampak kaedah pengawalan dari segi ekonomi dan politik juga akan disentuh. Penumpuan yang lebih akan diberikan kepada serangga-serangga seperti nyamuk, lalat (termasuk juga Drosphila melanagaster), lipas, anai-anai, kutu, pijat dan pinjal. Lawatan-lawatan ke Pusat-pusat atau Institut Penyelidikan yang berkaitan akan dibuat bagi memberi peluang pelajar mengaitkan apa yang dipelajari dengan apa yang sedang dan akan dilakukan terhadap beberapa serangga berkepentingan kesihatan (perubatan) dan perosak struktur bangunan dan barangan di tempat kediaman/simpanan. Di akhir kursus setiap pelajar dikehendaki menyediakan satu kertas kerja yang bertajuk (pilihan bebas) berkaitan dengan mana-mana serangga yang dibincangkan di dalam kursus ini.

References:

Eldridge, B. F. & Edman, J. D. 2000. Medical Entomology: a textbook on public health and veterinary problems caused by arthropods. Iowa:Kluwer Academic Publication.

Mike, W. 2000. Medical Entomology for Students Service. Ed. Ke-2. London:Cambridge University Press.

Maramorosch, K. & Mahmood, F. 1999. Maintenance of Human, Animal, and Plant Pathogen Vectors. New York:Science Publishers Inc.

Olkowski, W., Daar, S. & Olkowski, H. 1993. Common-Sense Pest Control. Newtown: The Taunton Press.

Walter, E. 1975. Urban Entomology. Los Angeles: University of California Publisher.

STAP6976 Projek Penyelidikan I

Kursus ini bertujuan melatih pelajar mengkaji satu bidang tertentu dalam mana-mana bidang entomologi yang diminati menerusi pembacaan dan kajian sendiri secara terarah. Pelajar dikehendaki menyediakan laporan imbauan tajuk penyelidikan yang dipilih, dan menyediakan satu cadangan penyelidikan untuk dijalankan dalam kursus STAP6986 Projek Penyelidikan II.

STAP6986 Projek Penyelidikan II

Pelajar mendapat pengalaman menjalankan penyelidikan ke atas satu tajuk yang diminati, di bawah bimbingan seorang pensyarah atau kumpulan penyelia. Penyelidikan dapat dijalankan secara eksperimen atau kerjalapangan. Pelajar dikehendaki menyediakan satu laporan ilmiah mengenai hasil penyelidikan itu dan mempertahankannya secara lisan. Penilaian bagi projek penyelidikan bergantung kepada bidang pengkhususan.


No comments: